Diniy ekstremizm va terrorizmni jamiyat barqarorligiga tahdidi


Diniy  ekstremizm  va terrorizmni jamiyat
barqarorligiga  tahdidi

                    Diniy ekstremizm va fundamentalizm mamlakatimiz uchun jiddiy xavf ekanligini tushuntirib, O`zbekiston Respublikasining Oliy Majlisining  XI  sessiyasida yangi taxrirda qabul qilingan “Vijdon erkinligi va diniy tashkilot- lar to`g`risidagi” Qonunning moxiyatini qisqacha tushuntiradi. Buning uch-  u XI sessiyasida  Prizidentimiz  I.A.Karimovning so`zlagan nutqi bilan tatanish  bo`lishi va bu nutqdagi:“Tarbiyachilar, olimlar, domlalar tomoshabin bo`lib
o`tirmasligi lozim. Farzandlarimizni kim to`g`ri yo`lga soladi, kim ularning ongini tozalaydi, kim ularga haq gaplarni gapirib hayotda o`z e’tiqodiga suyanib yashashni o`rgatadi, tarbiyalaydi?. Yoshlarning to`g`ri yo`l tanlashi-
da kim birinchi bo`lib yordam berishi kerak, ularga kim tayanch bo`lishi lozim?- degan so`zlarni keltirib, oilada va maktabda kimlarga quloq solishi, kimlarga ergashishi, ularning Vatan oldidagi, ota – ona oldidagi burchi qanday ekanligini tushuntiradi. So`ngra diniy ekstremizm va fundamentalizm xavfi haqida to`xtalib, XX asr oxiridagi dunyo o`zgarishlarini tushuntiradi. Chunki XX asr oxiriga kelib dunyoda, ayniqsa uning jug`rofiy – siyosiy xaritasida katta o`zgarishlar bo`ldi, jumladan yangi-yangi mustaqil davlatlar paydo bo`lib, jahon hamjamiyatiga kelib qo`shildilar. Ayniqsa xudosizlik g`oyasi doimo olg`a surib, unga amal qilib kelgan sho`rolar saltanatining qulashi va yangi paydo bo`lgan mustaqil davlatlarda demokratik jarayonlarbing kuchayishi qator mamlakatlarda diniy uyg`onishning kelib chiqishida asosiy rol o`ynaydi.
                   O`zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning “O`zbekiston XXIasr bo`sag`asida: xavfsilikka taxdid, barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolat- lari” asarida ta’kidlab o`tilganidek, “XX asr ilmiy kashfiyotlar asri, inson koinot sirlari qo`yniga kirib borayotgan asr, axborot va g`oyat ulkan texnikaviy imkoniyatlar asri bo`ldi. Shu bilan birga bu asarning oxiri diniy qadiryatlarning uyg`onish davri, vaznin, behuda urinishlardan holi diniy ma`naviyatga o`ziga xos tarzda qaytish davri bo`lib, qoldi” 
          Respublikamiz mustaqillikka erishgandan keyin xalqmizning ma`naviy va madaniy merosiga, taruxiga, ona tilimizga munosabat tubdan ijobiy tomonga o`zgardi. Bizning mamlakatimizda diniy qadriyatlarga erkinlik berildi. Muborak istiqlolimiz tufayli ko`p yillar quvg`inda bo`lgan dinimiz yana ravnaq topa boshladi. Jumladan, siyosiy dunyoqarashlar erkinligi, hurfikrlik, diniy tashkilotlar faoliyatining rivoji topshiga zanin yaratdi. Musulmonlar uchun turli xil adabiyotlar chop etildi. Gazetalar, jurnallar sahifalarida, zangori ekranda islom dinining etuk vakillari o`z maqolalari va suhbatlari bilan ishtirok etadilar.Taqvodorlarning jamoa bo`lib toat-ibodat qilishlari uchun qishloq va mahallarda masjidlar barpo etildi. Agar O`zbekistonda mustaqillikka qadar 90 ga yaqin masjid bo`lgan bo`lsa, hozir 3000 tadan oshib ketdi. Farg`ona viloyatida istiqlolga qadar bor-yo`g`i 3 ta jome` masjidi qonuniy ro`yxatdan o`tgan bo`lsa, hozir bunday masjidlar 200 dan ortiqdir. Namangan viloyatida ham mustaqillikkacha atigi 3ta masjid bo`lgan bo`lsa, 1300dan ortiq masjidlar faoliyat ko`rsatmoqda. Masjidlar ko`pi juda katta mablag` evaziga g`urilgan bo`lib, moddiy jihatdan yaxshi ta`minlangan. Masjidlar  qayerda va qanday qurilishi kerak? Qancha musulmonga bitta masjid to`g`ri keladi?  Har bir mahalla uchun alohida masjid qurish kerakmi? Bu borada Z.Munavvarovning “Xalq so’zi” gazetasining 1998-yil 3-mart sonida bosilib chiqqan. “Dunyoviy davlat va din” maqolasida keltirilgan quyidagi fikrlarni o’quvchilarga yetkazilsa maqsadga muvofiq bo’ladi.
Mustaqil mamlakatimizda muqaddas qadamjolarni tiklashga alohida e’tibor bilan qaralmoqda. Diniy ta’lim beruvchi madrasalar, Oliy Islom bilimgohi  faoliyat ko’rsatmoqda. Musulmonlarning asosiy qismi haqiqiy demokratik duyoviy jamiyat qurish rejasini qat’iyat bilan amalgam oshirayotgan davlatimiz tomonidan e’tiqod erkinligini ta’minlashga qaratilgan qulay imkoniyatlardan ongli foydalanmoqda.
Muborak Haj va Umra ibodatlariga aynan shu dunyoviy jamiyatni barpo etishni bosh maqsad qilib qo’ygan davlat tomonidan yaratilayotgan imtiyozli imkoniyatlar tufayli borib kelmoqdalar. Ammo, bu yengilliklardan, imtiyoz va sharoitlardan ba’zi bir Islomdan yetarlicha xabari bo’lmagan chala mullalar esankirab qoldilar. Ular demokratik davlatda xohlagan ishni qilish mumkin deb o’ylab, fuqarolar o’rtasida ig’vogarona, jangarilikka chorlaydigan diniy ta’limni kuchaytirib yubordilar. Ba’zi g’alamislar diniy ta’lim jarayonida siyosatga aralashishni, kelgusida o’zlarini davlat mansablarida ko’rishni orzu qilib, turli maktablarda buni tashviqot qila boshladilar. Diniy  saboq berish hamma joyda avj oldi. Ayniqsa, Namangan viloyatida bu narsa ommaviylashdi. Qonunga muvofiq musulmonlar idorasi ijozatisiz, Adliya vazirligi tomonidan ro’yxatga olinmagan muassasalar va shaxslarning diniy saboq berishlariga ruxsat berilmaydi. Shuningdek, din davlatdan va maktabdan ajratilgan. Binobarin, o’quvchi yoshlarga maktabdan bo’sh paytlarida diniy mashg’ultlarga qatnashishlariga ruxsat etilgan. Lekin shunga qaramasdan ayrim yoshlarning maktabdagi darslarini qoldirib, masjidlarga qatnayotganligi, qonunga xilof ravishda diniy tahsil olayotganliklari, ko’cha-ko’yda chalasavod mullalar tomonidan xurofot ham targ’ib etilayotganligidan tashvishlanmaslik mumkin emas. Chunki o’tmishda bizning ma’naviy merosimizga ta’sir ko’rsatgan, nihoyatda teran O’rta asrlar Islom falsafasini o’rganish o’rniga, ular johillik va tarixan eskirgan turmush qoidalarini ko’r-ko’rona o’zlashtirib olgan kimsalardan olingan saboq yoshlarning dunyoviy bilimlardan bezdirish, taraqqiyot yo’lida qiyinchiliklar tug’dirish tabiiydir.
Vaholangki, Islom dini musulmonlarga taraqqiyot yo’lidan yurishni farz qilgan, kishilarni ilmga undagan. Alloh Qur’oni Karimda shunday deydi: “Aytgin, ilmlilar bilan ilmsizlar teng bo’la oladilarmi, albatta bu haqda aqlli kishilargina eslaydilar” (“Zumar” surasi, 9-oyat). Buning yaqqol isbotini Islom olamida tarbiyalagan buyuk mutafakkirlarimiz: Ahmad al- Farg’oniy, Abu Rayhon Beruniy, Muhammad Xorazmiy, Abu Ali Ibn Sino, Mirzo Ulug’bek va boshqa o’nlab allomalarning ijtimoiy- tabiiy fanlar sohasida dunyo ilm ahlini hayratda qoldirgan beqiyos kashfiyotlarni misolida ko’rishimiz mumkin.
Ba’zan Ramazon va Qurbon hayitlarida qabrlar qarshisida nimaningdr ilinjida Qur’on oyataridan o’qib o’tirgan yosh bolalarni ko’rib, ularga saboq bergan “xonaki” mullolardan ranjiysan kishi. Nahotki, ular Qur’oni Karimdagi “Albatta ko’p odamlar ilmsizligi tufayli havoi-nafsga berilib yo’ldan adashadilar” (“An’om” surasi 119-oyat) oyatidan behabar bo’lsalar. Ular Islom dinida  diniy tariqatlardan moddiy manfaatdorlik yo’lida foydalanish qoralanishini, sun’iy mazhabining asoschisi Imomi A’zam hazratlari mo’yna va sholfurishlik qilganligi, Hazrati Bahovuddin Naqshband hunarmandchilik orqasidan kun kechirganligini ham bilishmas, balki. Takidlash lozimki, Islom tarixida mukammal xabardor bo’lmagan kishilarning jamiyatimizga mos kelmaydigan ayrim guruhlar manfaatini ko’zlovchi ta’limotlarni ko’r-ko’rona o’zlashtirib, atrofdagilarga “yuqtirishga” harakat qilishlari, yoshlarimiz ongida milliy istiqlol mafkurasini shakllantirishda islom dinining ahamiyatiga salbiy ta’sir ko’rsatishi muqarrardir. Chunki mamlakat ijtimoiy hayotida amalga oshirilayotgan islohatlar tarixiy merosimiz, ma’naviy madaniyatimizning boy va qudratli qatlamlari ochilishiga samarali ta’sir etib, xalqimizning ruhiyati milliy iftohor tomonga butun dunyo uchun bag’ri kenglik tomonga o’zgarmoqda. Shu o’rinda bunday munosabatlar qaror topishi jarayoniga halaqit berishi mumkin bo’lgan turli harakterdagi salbiy harakatlar, me’zonlar va boshqa bir qator illatlar ham namoyon bo’lmoqdaki, ularning namoyandalari xalq orasiga qutqu solish kabi o’z qora niyatlari yo’lida har qanday vositadan,  xatto, qonundan chekinishlardan ham tap tortmayotirlar. Ushbu, salbiy oqibatlarning eng qabiyhi vahhobiylar tomonidan dinga siyosiy tus berilishi, uning vositasida hokimiyat sari intilishlari, musulmonlar orasiga nifoq solishlari, qo’poruvchilikni, hatto, pirovard oqibatda dinning ham o’z ich-ichidan buzilishiga qaratilgan harakatlardir. Bunday harakatlar mohiyati, tarixiy ildizlari va g’oyalri haqidagi turkum ko’rsatuvlar oynai jahon orqali namoyish etildi va respublikamiz gazetalarida e’lon qilingan maqola va munosabatlarda ham o’zining ifodasini topdi. Ularning mazmunidan shuni anglab yetish mumkinki, fojeali ishlarning sodir bo’lishiga sababchi shaxslar millatimizni ezgu niyatlardan chalg’itish yo’lida Islomni “qurol” qilib olishgan. Vahhobilik g’oyalari islom dini qadriyatlariga, xanafiylar e’tiqodiga, mahalliy xalqlarning milliy- madaniy merosiga zid bo’lganligi uchun ham so’nggi ikki asrdan ko’proq vaqt davomida O’rta Osiyoda keng tarqalmadi. So’nggi o’n yil davoomidagina vahhobiylik avval Afg’onistonda , keyinroq  Tojilistonda tarqaldi. Tashqi kuchlarning bevosita va ta’siri ostida O’zbekistonda ham ba’zi ekstremist kuchlar tomonidan bu g’oya targ’ib etila boshlandi. Bugingi kunga kelib vohhobiylik xalqimizning ma’naviyati va mustaqilligimiz manfaatlariga butunlay zid bo’lgan harakatga aylandi.
    Hozirgi vohhobiylik harakatining Islom dini qadriyatlari, milliy merosimiz va tarixiy an’analarimizga, mustaqil O’zbekiston taraqqiyotiga zid bo’lgan tamonlari to’g’risida to’xtab o’tish kerak.
   Islom dinidagi katta ijtimoiy, tarbiyaviy ahmiyatga ega bo’lgan tomonlardan biri-kishilarning o’z vataniga, o’z xalqiga, uning tarixiy merosi, madaniyati, manfaatlari va istiqboliga bo’lgan munosabati masalasidir. Hadislarda “ Vatanni sevmoq iymondandir” degan chuqur ijtimoiy, falsafiy fikrlar bor. Shariat hukmlarda ham “Vatan himoyasi uchun harbiy hizmatni o’tash” har bir musilmonning muqaddas burchi ekani ko’rsatib o’tilgan. Vatanni sevish-uning tarixi va taqdirini chuqur bilish, qadrlash Vatan, millat manfaatlari yo’lida halol, fidokorona hizmat qilishdir. Vatanni sevish – mamlakatda tinchlik, barqarorlik, totuvlik, ahillik, hamkorlik va hamjihatlik ta’minlanishiga hissa qo’shish, uning mustaqilligini himoya qilishga tayyor bo’lishdir.
   Vatan, millat taqdiri va taraqqiyotiga bunday munosabatda bo’lish imonlilik, insonparvarlik va vatanparvarlikning belgisidir. Bunday e’tiqodiy birlik va birdamlik Vatan tarixidagi murakkab, ma’suliyatli davrlarda katta ijtimoiy va tarbiyaviy ahamiyat kasb etadi.
   Vahhobiylar targ’ib etayotgan g’oyalari, qilayotgan ishlari yuqorida ko’rsatib o’tilgan maqsadlar va manfaatlarga mutlaqo to’g’ri kelmaydi, ularga butunlay ziddir.
    Avvalo shuni aytish kerakki, O’zbekiston mustaqilligini mustahkamlash murakkab, qiyin sharoitlarda amalga oshmoqda. Bizga sovet totalitar tuzumidan og’ir iqtisodiy, ijtimoiy, ma’naviy meros qoldi. Bu qiyinchiliklarni faqat o’zimiz, o’z kuchimiz va irodamizga tayanib, ijtimoiy, milliy hamjihatligimzni mustahkamlab hal etishimiz mumkin.
   Murakkab o’tish davrida ayrim vaqtinchalik qiyinchiliklardan noligan kishilarni chalg’itish, davlat va rahbariyatga qarshi qo’yish vaziyatni og’irlashtirsa og’irlashtiradiki, uni aslo yengillashtirmaydi. Vaziyat og’irlashsa, mavjut qiyinchiliklarni bartaraf etish yanada qiyinlashadi, xalqimizning taqdiri yangi mushkulliklar bilan bog’lanib ketadi. Hadislarda aytilganidek, yurtda osoyishtalikni saqlash, urushganlarni yarashtib qo’yish, odamlarning o’rtasini busmaslik savobligi jihatidan ro’za, namoz va sadaqa qilishlardan ham afzaldir. Mening fikrimch, vahobiylar mamlakatimizdagi vaziyat barqaror bo’lishidan manfaatdor emasga o’xshaydilar. Shu yo’l bilan ular mustaqil taraqiyotimiz yo’liga yangi g’ovlar qoyib, yana mustamlakachilik asoratini tiklashga intilayotgan kuchlarning tegirmonga suv quymoqdalar.
    Men 1991 yildagi Namangan voqealarining guvohi bo’lganman. Mamlakatimiz endigina o’z qaddini tiklayotgan o’sha kunlarda johil, dunyoviy va diniy bilimlardan xabardor bo’lmagan, mustaqillik yo`lidagi kurashlarimizga biror bir hissa qo`shmagan kishilar o`zlarini millat va mamlakat taqdirini hal etishga qodir bo`lgan kuch sifatida ko`rsatmoqchi bo`ldilar, olamonni kuchlarga olib chiqib, tartibsizliklar uyushtirdilar. Prezidentimizning temir irodasiga, sabr – bardoshiga yana bir bor tan berdim. U donolik bilan, aql – idrok bilan hissiyotlarga berilmay, olamonni tinchlantirishga  muyassar bo`ldi. Vahhobiylarning o`sha kunlardagi ha-
rakatlarida din va millat manfaatlari uchun kurashdan ko`ra hokimiyatparastlik maqsadlari ustunlik qildi.Hokimiyatparastlik – kasallik hamdir. Hokimiyatga biror lavozimning imtiyozini o`ylab, ma’suliyatni unutganlar
ko`proq intiladi.
Chunki, Islom dini asrlar davomida xalqimizning muqaddas e’tiqodi, ma’naviy hayotining dasturul amali bo’lib kelgan. Shu bois bugun biz qurayotgan yangi jamiatda Islom dini alohida e’tibor, xurmatga sazovor bo’lmoqda. Jamiayat bilan Islom dini manfaatlari o’rtasidagi mushtaraklikni mustahkamlash bugungi kunning asosiy vazifalarining sirasiga kiradi. Ko’rinib turganidek, jamiyat bilan din o’rtasidagi o’zaro munosabatlar, xususan, fuqarolik jamiyatining din va uning ijtimoiy taraqqiyotida tutgan o’rni va ahamiyatiga to’g’ri yondashuvi, undan ezgu maqsadlar yo’lida keng foydalanishni maqsad qilib qo’yishi g’oyat muhimdir.
Din jamiyat rivojiga asrlar davomida ta’sir etib kelayotgan omillardandir. Shunday ekan, ushbu ta’sirchan targibot vositasidan keng foydalanish istiqlol mafkurasi va ahloqini shakllantirishga, jamiyat a’zolarini zamonamiz talab qilayotgan yuksak fazilatlar ruhida tarbiyalashga ham yaqindan yordan beradi. Lekin, shu bilan birga mamlakatimizda dindan ba’zi doiralarning g’arazli maqsadlariga yetishish vositasi sifatida, hatto mutaassiblik, yani fanatizm yo’lida ham foydalanilayotgani sir emas. Shu bois prezidentimiz Islom Karimov “O’zbekiston XXI asr bo’sag’asida: xavfsizlikka taxdid, barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari” deb nomlangan kitobida diniy vaziyatni chuqur his etgan holda e’tiborni odamlarning diniy e’tiqodlari bilan bog’liq har qanday muammo g’oyat nozik ekanligiga, ularning dinining ma’naviy qadriyatlar bilan bog’liq shiorlardan, xususan, Islomni qayta tiklash shiorlaridan foydalanayotgan muayyan kuchlar ko’zlayotgan, dinga aloqasi bo’lmagan siyosiy va boshqa tajavuzkor maqsadlar o’rtasidagi farqni tushunib olishlariga  qaratishga erishish zarurligini alohida takidladilar. Darhaqiqat, ommaning chinakam Islomga zid bo’lgan, zo’ravonlikka da`vat etuvchi g’oyalarning mohiyatini atroflicha anglab yetishuviga erishish muhim ahamiyatga ega.
Islomshunosligimiz oldida turgan eng dolzarb vazifalar, bular, diniy taassub, ekstremizmning oldini olish, unga qarshi kurashish vositalari bilan bog’liq masaladir.
Ta`kidlashimizcha, taassub, fanatizmning yuzaga kelishiga ko’proq jamiyatdagi “siyosiy va iqtisodiy muammolarning hal qilinmaganligi sabab bo’ladi”. Darhaqiqat, “diniy tizimlarning o’zi ijtimoiy-iqtisodiy muammolarni hal qilishning samarali dasturlarini taklif qilishdan holis” bo’lganligi taassubchilar bu muammolarning osongina yechimi sifatida dinlar vujudga kelgan zamonlardagi jamiyatda mavjud bo’lgan dastlabki shart sharoitlarga qaytishni maqul ko’radilar. Lekin, ular keyingi asrlar davomidan yana ortga qaytish umuman mumkin emasligini e’tiborga olmaydilar.
O’zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazurligida mahalliy va xorijiy manlakatlar ommaviy axborot vositalari vakillari uchun bo’lib o’tgan brifingda aytilishicha “Hizbi Harakati jihod”, “Da’vat ul-Irshod”va “Pokiston islom ulamolari jamiyati” kabi tashkilotlar yordamida O’zbekistonlik (aksariyat Farg’ona vodiysidan) yoshlar Peshovar tumanida joylashgan diniy o’quv yurtlarida “o’qitilmoqda” ekanlar. Barchamizni tashvishga solib, o’ylantirib qo’ygan hamda VAtanimizning osoyishtaligi bilan bog’liq bo’lgan muammolarga ko’proq e’tibor berishimizni taqazo etayotgan narsalardan biri Pokistondagi mazkur yashirin markazlarda Markaziy Osiyodan,   asosan Tojikiston va O’zbekistondan 400ga yaqin kishilarning bizniong davlatimizda turli qo’poruvchilik ishlarini olib boorish uchun tayyorgarlik ko’rayorganligidir. Anashunday murakkab sharoitda Vatanimizning har bir fuqarosi barcha o’ylarini, fikri- zikrini bir joyga yig’ib, o’z  yurtining kelajagi, tinchligi haqida, xalqimiz istiqboli haqida o’z burchi, oila va Vatan oldidagi burchlari haqida chuqur mulohaza olishlari zamon talabidir.  
President haqli ravishda, dinning O’zbekiston fuqarosini tarbiyalashdagi  katta imkoniyatlariga ishonadi va “biz din bundan buyon ham aholini eng oily ruhiy ahloqiy ma’naviy qadriyatlardan, tarixiy va madaniy merosdan bahramand qilish tarafdorimiz”, deb ta’kidlaydi . “ Lekin biz- deb davom etadi
I.A.Karimov, - hech qachon diniy da’vatlar hokimyat uchun kurashga, siyosat, iqtisodiyot va qonunshunoslikka aralashish uchun bayroq bo’lishiga yo’l qo’ymaymiz”.
         Diniy ekstremizm  tushunchasi matbuotimizda hozirgi vaqtda tez-tez qo’llanilmoqda. Ekstremist ruhoniylar bunday kishilarni dindan qaytganlar ya’ni shakkoklar deb ataydilar va ularni ayovsiz jazolaydilar. Islom dinidagi ekstremistlar garchi  musulmon mamlakatlari jamiyati hayotida va hukumat siyosatida g’arbdagi rivojlangan kuchli davlatlar tasiriga tushib qolmaslik hamda mustaqillikni yo’qotish havfiga qarshi kurashish uchun qadimgi islom g’oyalarini qayta tiklash niqobi ostida harakat qilayotgan bo`lsalarda, aslida ularning diniy-siyosiy qarashlari hokimiyatga intilishga  mamlakat boshqaruvini egallashga qaratilgandir.
           Xalqimizning asl o’g’il – qizlari yaratgan musiqa, kino, teatr, tasviriy san’at man etilsa, bu kelajak avlodni ma’naviy tushkunlik va o’rta asr jaholatiga yetaklash bo’lgani kabi, mana  shunday sharoitda xalqimiz tabiyati, urf- odatlari an’analariga zid talimot, vahhobiylikni O’zbekistonda tarqatishga urinish o’ta zararli va kelajagi yo’q ishdir.

Prezidentimiz Islom Karimovning MDH Davlat rahbarlari kengashining majlisida so‘zlagan nutqi katta qiziqish bilan o‘rganilmoqda.
O‘zbekiston Respublikasi xalqaro munosabatlarning to‘la huquqli sub’ekti sifatida mustaqil, izchil va tashabbuskor tashqi siyosat yuritib kelayotgan suveren davlatdir. O‘zbekiston oltmishdan ortiq nufuzli xalqaro va mintaqaviy tashkilotlar, shu jumladan, MDH a’zosidir. O‘zbekiston Respublikasining davlat mustaqilligini 144 mamlakat tan olgan, 131 davlat bilan diplomatik munosabatlar o‘rnatilgan. Dunyoning 46 davlatida mamlakatimizning diplomatik vakolatxonalari (elchixonalar, konsulliklar), Toshkentda esa oltmishdan ortiq elchixona hamda xalqaro tashkilotlar vakolatxonalari faoliyat ko‘rsatmoqda.
Ayni paytda butun dunyoda ushbu barqaror taraqqiyot, tinchlikparvar xalqimizning bunyodkorlik mehnati, mamlakatimizdagi siyosiy barqarorlik va milliy xavfsizlikka raxna solishi mumkin bo‘lgan xavf hamda tahdidlar kuchaymoqda. Jahonning turli mintaqalari, shu jumladan O‘zbekiston atrofida ziddiyatlar kuchaymoqda, qurolli to‘qnashuv va nizolar keskin tus olmoqda. Prezidentimiz Islom Karimov MDH davlat rahbarlarining Minskda bo‘lib o‘tgan sammitidagi nutqida “bugun dunyoda yuz berayotgan murakkab jarayonlar, kuchlarni global va mintaqaviy joylashtirish borasidagi murakkab o‘zgarishlar, jahon iqtisodiyotida inqirozdan keyin kechayotgan og‘ir davr, Hamdo‘stlikka yaqin va uzoq davlatlardagi vaziyat va ziddiyatlarning keskin tus olayotgani”ni alohida ta’kidladi.
Davlatimiz rahbari o‘z nutqida uch dolzarb masalani ko‘tardi. Birinchisi – MDHning bu boradagi roli va o‘rnini belgilash, istiqboli va kelajagini qanday tasavvur etishimizdan iborat. Zero, MDH – O‘zbekistonning muhim iqtisodiy va siyosiy manfaatlari makonidir. Bu esa ko‘pgina omillar bilan bog‘liq. Prezidentimiz ta’kidlaganidek, Hamdo‘stlik unga a’zo har bir davlat uchun muhim o‘rin tutmoqda. Hamdo‘stlik unga a’zo davlatlarning izchil rivojlanishi, barqarorligi va xavfsizligiga raxna solishi mumkin bo‘lgan tahdid va xatarlarga o‘z vaqtida, munosib javob qaytarish, bahs va nizolarni hal etishga qaratilgan, pirovard natijada sobiq ittifoq hududida fuqarolarning o‘zaro muloqot qilishi uchun maqbul yondashuv va muvofiqlashtirilgan amaliy chora-tadbirlarni ishlab chiqish borasida keng imkoniyatlar yaratmoqda.
“Bugungi kunda tobora avj olayotgan radikalizm, terrorizm va jangari ekstremizm mafkurasi nafaqat bir mamlakat yoki muayyan mintaqa doirasida keng tarqalayotgani, balki ushbu jarayon milliy chegara bilmasligi haqida gapirishning hojati yo‘q, – deb ta’kidladi davlatimiz rahbari. – Aynan shu sababli MDHga a’zo davlatlar hududida har qanday ko‘rinish va shakldagi terrorizm va ekstremizmga yo‘l qo‘ymaslik muhitini shakllantirish, ushbu xavfli tahdidlarning paydo bo‘lishi va tarqalishiga ko‘maklashadigan sabab va sharoitlarni aniqlash hamda bartaraf etish uchun birgalikda harakat qilish zarur”.
Turli ko‘rinishdagi ekstremizm dunyoning ko‘plab mintaqalarida barqarorlikka jiddiy xavf solmoqda. Diniy ekstremizni targ‘ib qilish bunday tashkilotlar safiga terrorchilarni jalb qilish uchun mafkuraviy vosita vazifasini o‘tamoqda. Shu bois ekstremistik tashkilotlar faoliyati, birinchi navbatda, o‘sib kelayotgan yosh avlodga qaratilgani ham bejiz emas.
So‘nggi yillarda dunyoda narkotik moddalarni ishlab chiqarish hajmi tobora ortib, ularni iste’mol qilish miqyosi kengayib bormoqda. Narkomafiya katta iqtisodiy salohiyatga ega global kuchga aylanmoqda va uning moliyaviy imkoniyatlari dunyoning ko‘plab davlatlari byudjetidan ancha yuqoridir. Xalqaro narkomafiya beqaror hududlar, yangi to‘qnashuv va nizolarning paydo bo‘lishi, siyosiy va ijtimoiy-iqtisodiy keskinlikning uzoq davom etishidan manfaatdordir. Har bir beqaror, notinch mamlakat esa narkobiznes va narkotrafik uchun “ishonchli bozor” hisoblanadi.
Terrorizmga qarshi kurashda xalqaro hamjamiyat doirasida har tomonlama hamkorlikning global tizimini yaratish orqaligina amaliy natijalarga erishish mumkin. Prezidentimiz ta’kidlaydiki, bir haqiqat barchaga ayon bo‘lishi kerak: hech bir odam, hech bir mamlakat butun insoniyatga xavf solayotgan terrorizm, radikalizm va ekstremizmni tag-tomiri bilan yo‘qotish yo‘lidagi kurashda chetda turmasligi zarur.
MDHning Minsk sammitida jinoyatchilik va terrorizm, narkotik vositalarning noqonuniy aylanishiga qarshi hamkorlikda kurashish bo‘yicha chora-tadbirlar dasturi, shuningdek, Axborot texnologiyalaridan foydalangan holda sodir etiladigan jinoyatlarga qarshi kurashish bo‘yicha hamkorlik konsepsiyasining qabul qilinishi, shubhasiz, Hamdo‘stlikka a’zo barcha davlatlarning uzoq muddatli xavfsizlik manfaatlariga mos keladi.
Ikkinchi masala – bu 2014-yilning oxiriga qadar Afg‘onistondan AYSAF tinchlikparvar kuchlarining chiqarilishi, shak-shubhasiz, Afg‘oniston bilan chegaradosh davlatlar va unga yaqin hududlar uchun jiddiy sinov bo‘ladi.
Bugun dunyodagi aksariyat mamlakatlar va xalqaro ekspertlar hamjamiyati afg‘on muammosini hal etishning yagona yo‘li – bu, jafokash Afg‘oniston davlati muammosining siyosiy tinch yechimini topish, o‘zaro kurashayotgan turli tomonlar o‘rtasida BMT shafeligida muzokaralar o‘tkazish va murosaga kelish zarur, degan xulosaga kelmoqda.
O‘zbekiston geografik, geosiyosiy va geoiqtisodiy omillarga ko‘ra Afg‘oniston bilan qo‘shni davlatlar orasida muhim o‘rin tutadi. Shu bois O‘zbekistonning Tashqi siyosiy faoliyat konsepsiyasida Afg‘onistondagi vaziyatni barqarorlashtirishga ko‘maklashish, mintaqadagi tinchlik va barqarorlikni ta’minlash muhim yo‘nalishlardan biri sifatida belgilangan. Shundan kelib chiqib, mamlakatimiz Afg‘onistondagi ziddiyatni hal etishga qaratilgan siyosiy va iqtisodiy yechimlarni ishlab chiqishda faol ishtirok etmoqda.
Mamlakatimiz Prezidenti hali 1993-yilning sentabr oyida BMT Bosh assambleyasining yuksak minbaridan turib, Afg‘onistondagi mavjud vaziyat o‘zaro kurashayotgan guruhlar o‘rtasida muloqot o‘rnatish uchun muvofiqlashtirilgan xalqaro hamkorlikni yo‘lga qo‘yishni talab qilayotganini ta’kidlagan edi. 1997-yilda O‘zbekistonning tashabbusi bilan BMT shafeligida “6+2” (Pokiston, Eron, Xitoy, Turkmaniston, Tojikiston, O‘zbekiston hamda kafil mamlakatlar – AQSh va Rossiya) muloqot guruhi tashkil etildi. Ushbu guruh faoliyati samarasida 1999-yil 21-iyulda o‘zaro kurashayotgan tomonlar ishtirokida Afg‘onistondagi ziddiyatni bartaraf etishning asosiy prinsiplari to‘g‘risidagi Toshkent deklaratsiyasi imzolandi.
Ushbu tashabbusning davomi sifatida 2008-yilda O‘zbekiston Prezidenti tomonidan “6+3” muloqot guruhini tashkil etish taklifi ilgari surildi. Mazkur bosqichda mavjud voqelik e’tiborga olinib, ushbu guruh tarkibiga qo‘shimcha ravishda NATOni ham kiritish, muloqot guruhi faoliyatini nazorat qilish va muvofiqlashtirish vazifasini BMT Bosh kotibining Afg‘oniston bo‘yicha maxsus vakili zimmasiga yuklash taklif etildi. Ushbu guruhning maqsadi Afg‘onistonda tinchlik va barqarorlikka erishish bo‘yicha muammoni hal etishning tinch va maqbul yo‘lini topish uchun sa’y-harakatlarni birlashtirishdan iborat edi.
O‘zbekistonda Afg‘onistonni tiklash bo‘yicha qo‘shma loyihalarni amalga oshirishda ishtirok etish, xususan, yo‘l qurilishi va yo‘llarni ta’mirlash, elektr energetika tizimi, temir yo‘l qurilishi, tog‘-kon sanoati, ta’lim, mutaxassislar bilan almashish sohasida katta tajriba to‘plangan. So‘nggi yillarda O‘zbekiston va Afg‘oniston o‘rtasidagi o‘zaro savdo ancha kengaydi.
Mamlakatimizning yordami bilan Afg‘onistonda ko‘priklar, yuqori voltli elektr liniyalari, optik-tolali kabel liniyalari, suv ta’minoti tarmog‘i barpo etildi. Ayniqsa, uzunligi 75 kilometrdan iborat dastlabki Hayraton-Mozori Sharif temir yo‘lining qurilishi alohida ahamiyatga ega.
O‘zbekiston Afg‘oniston bilan qo‘shni davlat sifatida uning ichki ishlariga aralashmaslik, Afg‘oniston bilan hamkorlikni ikki tomonlama asosda tashkil etish, Afg‘oniston xalqi saylaydigan hukumatga yordam berish va uni qo‘llab-quvvatlash siyosatiga qat’iy amal qiladi, deb ta’kidladi Islom Karimov.
Yana bir muhim masala – bu MDH makonida mamlakatlarning barqaror ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotini ta’minlashga qaratilgan to‘laqonli erkin savdo zonasini shakllantirishdir. O‘zbekiston 2013-yil 31-may kuni MDH doirasida Erkin savdo zonasini tashkil etish shartnomasiga qo‘shildi. O‘zbekistonning MDH erkin savdo zonasiga qo‘shilishi ayni paytda iqtisodiy siyosatning maqbul variantidir. Biznesni yuritish uchun nafaqat qulay ishbilarmonlik muhiti, balki tovarlarni sotish imkoniyati mavjud bo‘lishi ham muhimdir.
O‘zbekiston barcha davlatlar, birinchi navbatda, MDH mamlakatlari bilan o‘zaro manfaatli savdo-iqtisodiy hamkorlikni kengaytirmoqda va chuqurlashtirmoqda. Masalan, 2012-yilda mamlakatimizning jami eksporti 13,1 milliard dollarni tashkil qilgan bo‘lsa, shuning 70 foizdan ortig‘i noxomashyo tayyor mahsulotlar ulushiga to‘g‘ri keldi.
Islom Karimov Hamdo‘stlik erkin savdo zonasi samaradorligini oshirish uchun tovar oqimlari tuzilmasini diversifikatsiya qilish, o‘zaro yetkazib berilayotgan tovarlar turlarini kengaytirish va eng muhimi, muvofiqlashtirilgan va samarali transport-kommunikatsiya hamda tarif siyosatini amalga oshirishni taklif qildi.

Prezidentimiz ta’kidlaganidek, xalqimizning qon-qoniga singib ketgan “Bizga tinchlik va xotirjamlik kerak” tamoyilini amalga oshirish barchamiz uchun dolzarb vazifadir. Davlatimiz rahbarining MDH Minsk sammitidagi nutqida ushbu hayotbaxsh g‘oya o‘z ifodasini topgan. Zero, tinchlik va osoyishtalik, haqiqatan ham, bebaho ne’matdir, iqtisodiyotimizni yanada taraqqiy ettirish, xalqimizning turmush darajasi va sifatini yuksaltirish, shahar va qishloqlarimiz, butun mamlakatimizning qiyofasini o‘zgartirish hamda obodonlashtirish kafolatidir.

Комментариев нет:

Отправить комментарий